HE gives me direction when I can't decide - Reisverslag uit Pattaya, Thailand van Renate Klijnstra - WaarBenJij.nu HE gives me direction when I can't decide - Reisverslag uit Pattaya, Thailand van Renate Klijnstra - WaarBenJij.nu

HE gives me direction when I can't decide

Blijf op de hoogte en volg Renate

09 Januari 2013 | Thailand, Pattaya

Kanye West - Jesus walks with me

Als vrijwilliger leef ik van mijn spaargeld. Ik heb geen vaste sponsors, maar vanaf mijn 15e altijd gewerkt en in de laatste maanden voor mijn vertrek full time. Het leven is hier goedkoop en ik kom goed rond, maar het grootste misverstand is dat ik een rijke farang ben. Op alle mogelijke manieren probeert de Thaise bevolking mij kaal te plukken: Ik krijg te weinig of zelfs helemaal geen wisselgeld terug, de sportschool is voor een buitenlander 6x zo duur als voor een Thai en in mijn dagelijkse wandeling kom ik 8 groepen taxichauffeurs tegen die allemaal ‘taxi, taxi, tok tok, taxi, taxi’ roepen. Voor mij is dit moeilijk wennen, want in Nederland gebeurde het tegenovergestelde. Ik knipperde met mijn vingers en er kwam wel weer een zielig persoon op me af die me meenam naar een winkel en zei dat ik alles mocht uitzoeken wat ik wilde. Of er was iemand in staat me naar de andere kant van het land te rijden. Of iemand nam me mee naar de MCdrive en betaalde de rekening. En er werd nooit iets terugverwacht. Laat ik het zo zeggen, misschien werd er iets terugverwacht, maar er werd niks teruggegeven. Mijn hoofdregel was: Het één na laatste wat je wilt is profiteren, maar het laatste wat je wilt is van je laten profiteren. Ik herinner me nog goed hoe ik met Jessica, Saskia en Daphne iemand in Amsterdam tegenkwam die zei dat hij bij Marseille voetbalde en heel rijk was. Opscheppers veranderden bij ons al snel in slachtoffers. Nadat hij Escape voor ons betaalde, mochten we de hele avond drinken op zijn kosten. Ik liep naar de bar en vroeg wat het duurste drankje was. Zonder dat ik luisterde naar het antwoord, zei ik: ‘Doe daar maar 6 van.’
Het was niet dat ik zelf niet genoeg geld had, het was een spel. Een test waarbij ik de grens van iemands persoonlijke ruimte zocht. Elke keer was ik weer zeer verbaasd over de vrijgevigheid van iedereen.
In sommige weekenden maakte ik zelfs winst. (Misschien kan ik daarom zolang leven op mijn spaargeld.) Mijn vader moest dan altijd lachen en mijn moeder benadrukken dat ze niet snapte dat haar kinderen zo waren. Nu ik zelf word uitgemolken, zie ik ook in wat voor een slecht mens ik was. Ik ben deze zondag 3 keer naar de kerk geweest en heb er de hele dag over nagedacht. Het heeft me benieuwd gemaakt hoe sommige mensen wel kunnen leven van weinig geld. Als ik vraag hoe ze dat doen zeggen ze altijd: ‘God provides for me,’ maar ik weet niet goed wat daarmee bedoeld wordt, omdat ik nog nooit niet heb kunnen eten omwille van geld. Al deze dingen hebben geleid tot een experiment. Ik heb 170 baht (4 euro), 205 baht op mijn Big C-food card (5 euro), 3 bakjes yoghurt, 2 appels en 1 fles water en probeer er deze week zolang mogelijk op te leven. De spelregels zijn als volgt: Ik moet per dag minimaal 3 liter water, 1 melkproduct en 1 stuk fruit binnenkrijgen. Als ik afhankelijk ben van anderen, mag ik het alleen legaal verkrijgen. (Dus geen eten aannemen waar ik iets voor terug moet doen, waarbij ik heb gelogen over mijn levenssituatie, et cetera.) Een lesje creatief denken kan nooit kwaad en het is ook goed voor mij om me een tijdje in de lokale bevolking te verplaatsen.
Bij het reisbureau waar ik mijn trips boek, ben ik altijd welkom voor een praatje. Ze vinden het werk dat ik in Pattaya doe fantastisch en elke keer als ik kom, willen ze weten hoe mijn werkweek was. Ik vertel er graag over, want er zijn altijd klanten aanwezig die Tamar Center niet kennen en meer willen weten over de organisatie. Maandag ging ik naar het reisbureau en was er een Fransman van 75 jaar. Ik had een leuk gesprek met hem over zijn reizen en mijn werk. Ik dacht nog, eindelijk ontmoet ik een normale oude knar waarmee ik een fatsoenlijk gesprek kan voeren! Mijn vertrouwen raakte wederom beschaamd toen ik later hoorde dat hij 3 Thaise vriendinnen had van 16, 18 en 19 jaar. Hij heeft de leeftijd van mijn grootouders en gemeenschap met meisjes jonger dan ik. Ook al is dit het honderdste geval dat ik hoor, elke keer ben ik weer gechoqueerd. Klasine, een meisje dat ik hier in Pattaya heb ontmoet zei: ‘Zolang je nog steeds gechoqueerd raakt is het goed. Als het went is het niet goed, dus wees blij dat het zoveel met je doet.’
Ik gaf Engelse lessen en een student die de vorige keer voor het eerst kwam, was nu een half uur te vroeg. Ze wilde me zo graag haar huiswerk laten zien, dat ze niet kon wachten. Het huiswerk bestond uit een stamboom, waarbij ze in het Engels ‘vader’, ‘broer’, ‘grootmoeder’, ‘tante’, enzovoorts op de juiste plaats moest zetten. Ze had alleen ‘me’ op de juiste plaats gezet, voor de rest was alles fout. Ik keek haar aan. Ze lachte. Ze was trots. Ik kon het niet aan haar teleur te stellen. Ik gaf haar een knuffel en zei dat ik het goed vond dat ze haar huiswerk had gedaan. Tijdens de les kwam er een Amerikaanse vrouw kijken. Voor mij zijn zulke momenten nogal beschamend, omdat mijn Engelse uitspraak soms afwijkt van dat van een native speaker. Ze vroeg me of ik ook in de prostitutie heb gezeten. Ik vertelde haar dat ik een vrijwilliger ben uit Holland. Ze wilde dat ik mijn naam schreef en toen ze ‘Renate’ zag, vroeg ze me mijn naam nogmaals te schrijven, maar dan in het Nederlands. Ik vertelde haar dat je mijn naam in het Nederlands hetzelfde schrijft, maar zij bedoelde in het Nederlandse alfabet. Ik legde haar uit dat het Amerikaanse en Nederlandse alfabet overeenkomt. We waren allebei ontzettend verbaasd, zij over het feit dat ik Amerikaans kon lezen en ik over haar domheid.
Dezelfde avond had ik Outreach. Het was al een tijdje geleden en dit keer ging ik met een Amerikaanse en een Amerikaanse Thai op pad. Toen een meisje in de bar hoorde dat Rachel, de vrouw met wie ik was, Amerikaanse is, liet ze een foto zien van haar Amerikaanse vriend. Maar toen ze hoorde dat ik uit Holland kwam, liet ze een foto zien van haar Nederlandse echtgenoot. Ze kwam uit Buriram, de plaats in het Noord-Oosten van Thailand die ik onlangs heb bezocht. Ik vertelde haar over mijn bezoek aan Buriram en zij vertelde dat haar zoon daar woonde. Toen het even later over Rotterdam ging, liet ze een foto van haar dochter zien die daar woonde. Ik weet soms niet goed te onderscheiden wat werkelijkheid en fantasie is, wat ik wel weet is dat sommige vrouwen geen idee hebben hoeveel hun cultuur verschilt met de onze.
Het is dag 3 van mijn experiment en het gaat bijzonder goed. Mijn ouders hebben me een overlevingspakket met bifiworst, pepermunt, geprakte appel en aardbeiyoghurt gestuurd. Dit hebben ze 2 weken geleden afgeleverd aan de post, alsof ze toen al wisten dat ik nu van mezelf elke dag fruit en melkproducten moet eten en qua geld leef als een bijstandsmoeder. Ook de buren boden me opeens een gratis avondmaaltijd aan (in deze cultuur is afslaan onbeleefd) en ik kreeg een etentje bij een Indiaas restaurant cadeau van mijn vrienden van het reisbureau. Ik denk dat wat iedereen mij al weken verkondigt waar is. God provides for me.

  • 09 Januari 2013 - 07:55

    Marten En Tineke:

    heel herkenbaar hoe je ouders met je gedrag in nederland omgaan! we zijn wel benieuwd waarom je geprakte appel toegestuurd krijgt......... als echte samaritaan had je die spullen op zijn minst moeten delen renate! sterkte nog de laatste dagen van je experiment!

  • 09 Januari 2013 - 08:14

    San:

    lieve renate,

    voor het eerst heb ik buiten een glimlach nu ook een traan ontdekt tijdens het lezen van jou stukje.. met een brok in mijn keel las ik door..
    weet je renate, het is makkelijk om je "fouten" snel weg te stoppen en te vergeten, maar er daadwerkelijk iets mee doen kost een enorme doorzetting vermogen en wilskracht! ik was al trots op je maar na het lezen van dit stukje nog veel en veel meer!

    Dank ook dat je aan de andere kant van de wereld met mij mee leeft en meedenkt...
    dat doet me goed en zegt veel over jou als mens...
    dikke kus San.xxx

  • 09 Januari 2013 - 08:38

    Saskia En Stijn:

    Wij zitten wederom om half 9 op school. We vinden je blog heeel hilarich en ik zit in de mediatheek te schateren om onze profiteeravondjes in escape

  • 09 Januari 2013 - 09:08

    Harry Sikkema:

    En zo............doe je levenservaring op ! Succes met het vervolg. Leuk verhaal.

  • 09 Januari 2013 - 11:39

    Roeline:

    Hahaha weer een mooi verhaal Renate
    En ook leuk verhaaltje in de Leeuwarder Courant!
    You go girl!

    xxx

  • 15 Januari 2013 - 22:36

    Annelies En Klaas Jan:

    He Renate,
    Ik was een beetje achter met je blogs, maar na een poosje lezen over jouw leven, begin ik al bijna te zweven. Sjonge, intens leven heb je bij tijden hoor. Kan me je belevenissen en de impact ervan op jezelf goed voorstellen. Bijzondere levenservaring! Je kan dit met woorden goed overbrengen. Respect voor wat je doet, waar je hart ligt en je drives elke keer weer. God is bij je! We wensen je toe dat je Gods liefde mag en kan blijven doorgeven, op welke manier dan ook. Zegen!!
    liefs Annelies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Pattaya

Vrouwen uit de prostitutie halen

Zoals jullie misschien wel weten heb ik deze zomer mijn middelbare schoolperiode afgerond. Na 6 zware jaren leek het me nuttig om een jaartje wat anders te doen om erachter te komen waar mijn talenten liggen en wat ik leuk vind om in de toekomst te doen. Bovendien geloof ik dat het goed is om eens je dagelijkse patroon te doorbreken en tijd vrij te maken voor mensen die hulp kunnen gebruiken.
De EO zendt een programma uit waarin mensen naar een onbekende vakantiebestemming gaan, ‘Bestemming Onbekend.’ 2 meisjes gingen in een bepaalde aflevering naar Thailand om het Tamar Center te helpen. Het Tamar Center helpt vrouwen afkomstig uit Pattaya, de armste streek van Thailand, uit de prostitutie te gaan en biedt ze nieuwe kansen aan. Dit kan door ze Engelse lessen te geven, op hun kinderen te passen zodat ze iets kunnen leren of door ze te vertellen over Jezus.
De Hollandse meisjes uit het programma kregen ook de opdracht om vrouwen uit de prostitutie te halen en te helpen om ze terug te brengen in de maatschappij.
Dit programma heeft mij heel erg geïnspireerd. Ik heb direct contact opgenomen met de organisatie. Tamar Center komt handen te kort en is blij dat ik bereid ben me als vrijwilliger voor ze in te zetten. Voor meer informatie over de organisatie: www.tamarcenter.org/nl/

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2013

Life is a rollercoaster, just gotta ride it

23 Januari 2013

Ik weet ook ik kan soms iets doen

17 Januari 2013

Tamally maak

09 Januari 2013

HE gives me direction when I can't decide

04 Januari 2013

Find light in the beautiful sea
Renate

Toen K3 doorbrak werd ik zangeres en in de tijden dat ik op zwemles zat wilde ik heel graag badjuffrouw worden. Mijn droombaan veranderde toen ik 8 was, mijn broertje geboren zag worden en de kraamverzorgster zag die hem in bed mocht doen. Een paar jaar later, toen mijn ouders een advocaat nodig hadden, wilde ik dat zijn en toen ik mijn vakkenpakket mocht kiezen dacht ik nog dat ik het ging maken als arts. Na jaren saaie natuurkunde, scheikunde en biologie wist ik zeker dat ik nooit arts zou worden. Nadat ik mijn middelbare schooldiploma haalde, kon ik kiezen voor een nieuwe studie. Zoveel keuze en zo weinig inspiratie... Ik besloot dat een oriëntatiejaar mij uitkomst zou bieden. Via deze site zal ik jullie op de hoogte houden van mijn buitenlandse avonturen.

Actief sinds 21 Sept. 2012
Verslag gelezen: 681
Totaal aantal bezoekers 28341

Voorgaande reizen:

19 November 2012 - 20 Februari 2013

Vrouwen uit de prostitutie halen

29 Januari 2013 - 16 Februari 2013

Backpacken door Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: