Life is a rollercoaster, just gotta ride it - Reisverslag uit Pattaya, Thailand van Renate Klijnstra - WaarBenJij.nu Life is a rollercoaster, just gotta ride it - Reisverslag uit Pattaya, Thailand van Renate Klijnstra - WaarBenJij.nu

Life is a rollercoaster, just gotta ride it

Blijf op de hoogte en volg Renate

26 Januari 2013 | Thailand, Pattaya

Ronan Keating - Life is a rollercoaster

Op het gymnasium was ik een buitenbeentje. Iedereen wist al vanaf de tweede klas welke studie ze wilden gaan doen en hoewel ik altijd riep dat ik dokter of psycholoog ging worden, voelde ik me de lapzwans der ambitieuzen. Ik was iemand die naar het reisbureau ging om te zeggen dat ik een maand naar Griekenland wilde gaan. Vervolgens kreeg ik alle mogelijke folders van Rhodos, Kos en Athene mee. D-Reizen zag me nooit meer terug en ik denk dat ze liever ook niet wilden weten wat er met hun prachtige boeken gebeurde. Ik knipte de plaatjes uit en maakte collages vol met tempels van Apollo, olijfbomen en witte stranden. In mijn gedachten was ik altijd aan het reizen, in werkelijkheid moest ik nog een paar jaar wachten. Terwijl mensen op de diploma-uitreiking nog konden praten over de 8.4 die afgerond een 8 geworden was, maar een 9 had moeten zijn, wist ik geen antwoord te geven op de vraag wat ik met mijn toekomst wilde doen. Ik ben ontzettend trots op mijn oud-klasgenoten die nu rechten, economie en geneeskunde studeren. Als ik ooit een advocaat of chirurg nodig heb, hoop ik dat zij mij behandelen. Bovendien gun ik iedereen zijn en met nadruk háár eigen kantoor of auto van de zaak. Succes wordt voor het grootste gedeelte bepaald door je eigen inzet. Ik heb me nooit zo uitgelaten over mijn ambities, misschien uit angst voor onbegrip. Toen ik deze week met mijn oud-klasgenoot Karsten praatte, vertelde ik voor het eerst over mijn plannen. ‘Weet je Kas, ik denk dat ik later aan de andere kant van de wereld een weeshuis heb.’ Karsten, die het pad bewandelt naar een succesvolle zakenman, antwoordde: ‘Geef me dan een belletje, ik word je financieel directeur.’
Helaas is geld nog altijd een belangrijke factor in het leven. Niet voor niks lopen mannen hier rond in T-shirts met de tekst ‘no money, no honey’. Voor mij is duidelijk geworden dat liefde juist één van de enige dingen is dat niet te koop is! Ik heb geleerd dat rijk zijn geen schande is, als je het geld maar aan de juiste dingen blijft uitgeven.
Somjit, mijn huisgenoot, kwam naar me toe en vroeg of ze me onder 4 ogen kon spreken. Ik maakte me gelijk zorgen. Ben ik deze week in te korte kleren naar buiten gegaan? Heb ik een afwas laten staan? Ben ik de ventilator vergeten uit te doen? Ik somde alle mogelijke gesprekspunten op, maar ze wilde er geen antwoord op geven. ‘Tonight we will talk about it,’ zei ze.
Toen ik terugkwam van het sporten zaten 3 vrouwen op me te wachten. Het voelde als de dag des oordeels. Ik zei tegen Somjit dat het nu avond was en ze met me kon praten waarover ze wilde. Ze nam me mee naar mijn kamer, zodat de andere vrouwen het niet konden horen. Ze vertelde me dat ze me heel erg gaat missen en ze als afsluiting uit eten wil met mij en Namwaan, onze andere huisgenoot. Ik mag kiezen wat we gaan eten. ‘You want to eat pizza hè?’
Ik denk dat ik Pattaya meer in mijn hart heb gesloten dan ik wil toegeven. Ik heb hier een leven opgebouwd dat ik straks weer moet afbreken. Tamar is mijn tweede familie geworden. Een familie die zo voor me heeft klaargestaan, waardoor ik mijn eigen familie minder miste. (Elke keer als ik op nostalgische wijze aan Friesland denk, zet ik Twarres op en ben ik gelijk genezen.) Toen ik boodschappen had gedaan met Nelske en Manouk zei ik de koude douches, de sociale controle, de gekko’s en het oversteken van de 8-baansweg te gaan missen. Ze dachten dat ik gek was geworden en zeiden dat ik normaal moest doen.
Nu ik weet dat ik niet veel dagen meer in Thailand ga doorbrengen, probeer ik de goede dingen van de cultuur nog even me te pikken. Ik heb een Thaise massage genomen, waarbij ik steeds het gevoel had dat de masseuse mijn been brak. Ze vond me maar een stijve Hollander. Gelukkig heb ik een hoge pijngrens. Tijdens mijn laatste outreach, mocht ik mijn team kiezen. Ik ging met Nelske en Manouk op pad en we belandden in een bar met ladyboys. ‘Hij lijkt wel heel vrouwelijk hè?’ merkte ik op. ‘Misschien heeft ze gewoon een lage stem,’ zei Manouk. Ik moest lachen. Manouk is hier een week en ik voorspel dat haar transgenderherkenningssysteem over 6 maanden meer ontwikkeld is.
Voor het laatst in mijn leven kocht ik verse jus d’orange voor een dakloze, toen ze klaagde dat het niet koud genoeg was. Mijn leven lijkt hier zorgeloos, misschien omdat ik zoveel zorgen om me heen zie.
De afgelopen maanden heb ik me bekommerd om de zwakkeren. Iets wat ik in Nederland ook al deed, maar dan waren het vaak mannen. Mannen van alle soorten en maten, vaak waren ze kleiner dan ik. Bruiner dan ik. Ouder dan ik. Gemeenschappelijk hadden ze de heftige levensverhalen, alhoewel die heel divers waren. De een op de vlucht voor zijn vader, de ander een drugsverleden, een strafblad wat niet meer op één blad past, in de schuldsanering, jarenlang gepest tijdens de jeugd en zo kan ik nog even doorgaan. Het waren altijd mensen waarbij het lastig was een band op te bouwen, hetzij vriendschappelijk, hetzij relationeel. Dit weerhield me er niet van ze allemaal mee naar huis te nemen en aan mijn ouders voor te stellen. Alsof ik hun stagebegeleider was liet ik de een koeien melken en de ander mijn boeken kaften. Ik wilde ze in aanraking laten komen met een liefdevolle familie. Mijn moeder kookte dan wortels of hachee en mijn vader zat erbij en keek ernaar. Vaak verdwenen ze net zo hard als dat ze kwamen, omdat, zoals ik al zei, het lastig was een band op te bouwen. Op het laatst zei mijn moeder dat het echt afgelopen moest zijn. Ze ging zich aan ze hechten en haar energie was op om telkens weer aardig te zijn.
Nu ik in Thailand zit, mist ze het zijn van een asielzoekerscentrum. Ze vertelde me dat ze naast mijn opbeurende verhalen ook weer naar vreemde snuiters in het huis verlangt. Ik weet dat mijn werk gewoon doorgaat als ik terugkom. Mijn werk als, zoals Marta het noemt, ‘beschermer van de minderheden.’ Deze gedachte zal me met een gerust hart naar huis leiden.
Maar eerst ga ik backpacken en deze reis gaat dinsdag beginnen. Ik hoop dat ik af en toe internet heb om een teken van leven te kunnen geven. En anders is geen bericht een goed bericht.

  • 26 Januari 2013 - 13:53

    Gerianne :

    Ik hoop dat je tijdens het backpacken af en toe internet hebt zodat je je verhalen kunt blijven posten
    Ik lees je verhalen soms met verbazing, dan weer met een glimlach maar vooral met een hoop bewondering!!
    Veel sterkte met het afscheid nemen en veel plezier met het backpacken.

    Groetjes uit het besneeuwde Nederland

  • 26 Januari 2013 - 14:14

    San:

    lieve renaat,

    wij wensen jou een super back pack time toe.. geniet voel en ervaar...
    We zullen aan je denken. en hopen zo af en toe iets van je te vernemen
    maar inderdaad geen bericht is goed bericht!!

    Vandaag zag ik in een boekje met grote letters " RENATE WEET RAAD" staan Ik moest hard lachen en heb er een foto van gemaakt, zodra je weer app heb zal ik hem naar je zenden... mocht je dan tijdens het back packen denken "oeps dit gaat niet zoals gepland".......

    lees je die tekst maar terug ", jij weet nl altijd raad en kent jezelf beter dan wie dan ook!"

    Go for its girl!!

    lieve kus en een dikke knuffel van
    Luuk en san
    en en kus van alle kids op je wangen xxxxx

  • 26 Januari 2013 - 18:04

    Manouk:

    hahaha renate, je twijfelde ook over die bam want hij had best vrouwelijke benen ;-) meeeen hoe moet ik me hier redden en typetjes herkennen zonder jou! Ik ga je missen!xx

  • 28 Januari 2013 - 10:48

    Rosa:

    Hahaha, Renate, ik moet wel echt heel erg lachen om dat stukje van je moeder en het asielzoekerscentrum bij jullie thuis. Dat is precies waar ik me altijd zo over verbaasde, jij en sas sleepte allerlei buitenlanders mee naar huis en je vader die keek dan zo ernaar. Je schrijft geweldig leuk en ik ben best jaloers op jou kijk op alles. Geniet van het backpacken :) en take care. xxxxx

  • 29 Januari 2013 - 10:28

    Karin:

    Heey Renate!
    Echt super dat je deze reis aan het maken bent! Je hebt ook met een onzettend inspirerend doel gegaan. Geniet van je reis door dit prachtig en bijzondere land. Weet je al waar je heen gaat?
    xx Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Pattaya

Vrouwen uit de prostitutie halen

Zoals jullie misschien wel weten heb ik deze zomer mijn middelbare schoolperiode afgerond. Na 6 zware jaren leek het me nuttig om een jaartje wat anders te doen om erachter te komen waar mijn talenten liggen en wat ik leuk vind om in de toekomst te doen. Bovendien geloof ik dat het goed is om eens je dagelijkse patroon te doorbreken en tijd vrij te maken voor mensen die hulp kunnen gebruiken.
De EO zendt een programma uit waarin mensen naar een onbekende vakantiebestemming gaan, ‘Bestemming Onbekend.’ 2 meisjes gingen in een bepaalde aflevering naar Thailand om het Tamar Center te helpen. Het Tamar Center helpt vrouwen afkomstig uit Pattaya, de armste streek van Thailand, uit de prostitutie te gaan en biedt ze nieuwe kansen aan. Dit kan door ze Engelse lessen te geven, op hun kinderen te passen zodat ze iets kunnen leren of door ze te vertellen over Jezus.
De Hollandse meisjes uit het programma kregen ook de opdracht om vrouwen uit de prostitutie te halen en te helpen om ze terug te brengen in de maatschappij.
Dit programma heeft mij heel erg geïnspireerd. Ik heb direct contact opgenomen met de organisatie. Tamar Center komt handen te kort en is blij dat ik bereid ben me als vrijwilliger voor ze in te zetten. Voor meer informatie over de organisatie: www.tamarcenter.org/nl/

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2013

Life is a rollercoaster, just gotta ride it

23 Januari 2013

Ik weet ook ik kan soms iets doen

17 Januari 2013

Tamally maak

09 Januari 2013

HE gives me direction when I can't decide

04 Januari 2013

Find light in the beautiful sea
Renate

Toen K3 doorbrak werd ik zangeres en in de tijden dat ik op zwemles zat wilde ik heel graag badjuffrouw worden. Mijn droombaan veranderde toen ik 8 was, mijn broertje geboren zag worden en de kraamverzorgster zag die hem in bed mocht doen. Een paar jaar later, toen mijn ouders een advocaat nodig hadden, wilde ik dat zijn en toen ik mijn vakkenpakket mocht kiezen dacht ik nog dat ik het ging maken als arts. Na jaren saaie natuurkunde, scheikunde en biologie wist ik zeker dat ik nooit arts zou worden. Nadat ik mijn middelbare schooldiploma haalde, kon ik kiezen voor een nieuwe studie. Zoveel keuze en zo weinig inspiratie... Ik besloot dat een oriëntatiejaar mij uitkomst zou bieden. Via deze site zal ik jullie op de hoogte houden van mijn buitenlandse avonturen.

Actief sinds 21 Sept. 2012
Verslag gelezen: 719
Totaal aantal bezoekers 28314

Voorgaande reizen:

19 November 2012 - 20 Februari 2013

Vrouwen uit de prostitutie halen

29 Januari 2013 - 16 Februari 2013

Backpacken door Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: